Στη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησής του ο/η φοιτητής/τρια υπάγεται στην ασφάλιση του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), μόνο κατά επαγγελματικού κινδύνου ατυχήματος όχι και για τον κλάδο παροχών ασθένειας και μητρότητας (σε είδος και σε χρήμα). Η ασφαλιστική αυτή εισφορά καταβάλλεται από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Οι ημέρες εργασίας τους δεν ανακεφαλαιώνονται και οι ημέρες ασφάλισης δεν λαμβάνονται υπόψη σε καμία άλλη περίπτωση. Διευκρινίζεται ότι ο κατά τα παραπάνω ειδικός τρόπος ασφάλισης των φοιτητών/τριών της κατηγορίας αυτής, κατά του κινδύνου ατυχήματος, ισχύει για όσο χρόνο διαρκεί κάθε φορά η Πρακτική Άσκησή τους. Οι φοιτητές/τριες δεν δικαιούνται δώρα και επίδομα κανονικής άδειας και δεν θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδοτικής κάλυψης.
Προσοχή:
Σε κανονικές συνθήκες, το δικαίωμα των ασκούμενων φοιτητών/τριών στην ιατρική περίθαλψη εξασφαλίζεται είτε εκ της οικογένειάς τους (προστατευόμενα μέλη) είτε εκ της φοιτητικής τους ιδιότητας. Οι φοιτητές/τριες που για οποιονδήποτε λόγο δεν κατοχυρώνουν το δικαίωμα αυτό καλούνται να ενημερώσουν το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης πριν την έναρξη της άσκησής τους.
Κάθε φοιτητής/τρια οφείλει να αποστείλει όλα τα παραδοτέα του/της (, π.χ. εντύπων Π.Α., παρουσιολογίων, απογραφικών δελτίων εισόδου και εξόδου, κ.α.) σε ηλεκτρονική μορφή στο Γραφείο Πρακτικής Άσκησης έτσι ώστε ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας να προβαίνει στην κατάθεση της αμοιβής Π.Α. σε προσωπικό λογαριασμό του φοιτητή/τριας (αρκεί να είναι δικαιούχος ή συνδικαιούχος) σε οποιαδήποτε τράπεζα το ποσό των 280€ ανά μήνα Π.Α. (στο ποσό των 280€ συμπεριλαμβάνεται και η ασφαλιστική κάλυψη του φοιτητή, ήτοι 10,90€). Για οποιαδήποτε καθυστέρηση δεν ευθύνεται το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης αλλά ούτε και ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας του ΠΔΜ. Οι ασκούμενοι/ες αποζημιώνονται απ’ ευθείας από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και το ύψος του ποσού αφορά στην τρέχουσα περίοδο.
Κατά την διάρκεια της Π.Α., ο/η φοιτητής/τρια πλαισιώνεται από δύο επόπτες:
O/Η φοιτητής/τρια δικαιούται 1 ημέρα τον μήνα άδεια κατά την διάρκεια της δίμηνης ή της τρίμηνης Π.Α. Οι μέρες απουσίας μπορεί να αφορούν λόγους προσωπικούς, υγείας, εκπαιδευτικές υποχρεώσεις (π.χ. εξετάσεις). Οι φοιτητές/τριες οφείλουν να ενημερώσουν για την απουσία τους 2 ημέρες νωρίτερα το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης και τον Φορέα Υποδοχής. Σε περίπτωση που δεν ενημερώσει το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης δύο ημέρες νωρίτερα και έπειτα από έλεγχο διαπιστωθεί ότι ο φοιτητής απουσιάζει από το Φορέα Υποδοχής, η απουσία αυτή θα θεωρείται αδικαιολόγητη και θα αποτελεί λόγο ακύρωσης της σύμβασης.
Ο/Η φοιτητής/τρια στο χώρο εργασίας υποχρεούται να ακολουθεί το ωράριο λειτουργίας της επιχείρησης ή του οργανισμού, τους κανονισμούς ασφαλείας και εργασίας, υγιεινής και ασφάλειας καθώς και ό,τι άλλο ισχύει για το προσωπικό του φορέα.
Σε περίπτωση που ο/η φοιτητής/τρια δε συμμορφώνεται με τα παραπάνω ή δημιουργεί προβλήματα καθ’ οιονδήποτε τρόπο, ενημερώνεται ο επόπτης καθηγητής, ο οποίος φέρνει το θέμα στην Επιτροπή Πρακτικής Άσκησης του τμήματος, ώστε να γίνουν συστάσεις για συμμόρφωσή του/της.
Πληροφοριακό Σύστημα «Iposition»
Το πληροφοριακό σύστημα iposition (https://p.uowm.gr/) στηρίζει την υλοποίηση της Πρακτικής Άσκησης από την πρώτη φάση, δηλαδή από την υποβολή των αιτήσεων, μέχρι και την τελευταία, αυτή της κατάθεσης των παραδοτέων των φοιτητών/τριων, του/της επόπτη/τριας και του/της τμηματικά υπεύθυνου/ης. Το Iposition έχει αναπτυχθεί από το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Στο σύστημα συνδέονται μέσω της ακαδημαϊκής τους ταυτότητας, οι φοιτητές/τριες οι επόπτες/τριες των φορέων υποδοχής και οι καθηγητές/τριες. Οι φοιτητές/τριες συνδέονται και εγγράφονται στο πληροφοριακό σύστημα:
α) για να υποβάλλουν την αίτηση τους για να υλοποιήσουν την Πρακτική Άσκηση μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ
β) για την κατάθεση των απαιτούμενων δικαιολογητικών και των τελικών παραδοτέων (αναφορές, απογραφικά, παρουσιολόγια και ερωτηματολόγια κ.α.).
Όλα τα στοιχεία αποθηκεύονται με ασφάλεια στη βάση δεδομένων του συστήματος και αυτό επιτρέπει την αυτόματη δημιουργία αναφορών και εξαγωγή στατιστικών, σύμφωνα με κριτήρια για κάθε ακαδημαϊκή περίοδο.
Σύστημα κεντρικής υποστήριξης της Πρακτικής Άσκησης Φοιτητών/τριών ΑΕΙ http://atlas.grnet.gr
Ο «Άτλας» είναι μία κεντρική διαδικτυακή υπηρεσία, η οποία στηρίζει την Π.Α. των φοιτητών/τριών των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων μέσα από τη δημιουργία ενός δικτύου διασύνδεσης, επικοινωνίας και εξυπηρέτησης των εκπαιδευτικών αναγκών τους, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνει την πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας.
Ο «Άτλας» διασύνδεει τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα της χώρας με τους φορείς που παρέχουν θέσεις και συνεπώς δυνατότητες Π.Α. για τους φοιτητές/τριες, κάτι που είναι απαραίτητο και αναγκαίο για την ακαδημαϊκή τους ολοκλήρωση.
Η ενημέρωση για τις θέσεις αυτές γίνεται μέσα από ένα ενιαίο, κεντρικό σύστημα, προσβάσιμο από όλα τα Ιδρύματα και από τους φοιτητές/τριες.
Α. Πριν την έναρξη της Πρακτικής Άσκησης
Οι ενέργειες που απαιτούνται είναι η εξής:
Βήμα 1ο :
Ο/Η φοιτητής/τρια που επιθυμεί να πραγματοποιήσει Πρακτική Άσκηση, ενημερώνεται από τις ανακοινώσεις του Γραφείου Πρακτικής Άσκησης στην σελίδα https://internship.uowm.gr/, πότε είναι η προκαθορισμένη περίοδος υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης συμμετοχής καθώς και τον σύνδεσμο (site) όπου είναι αναρτημένη η ηλεκτρονική αίτηση.
Βήμα 2ο :
Κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης ο/η φοιτητής/τρια θα πρέπει να γνωρίζει:
Α) προσωπικά του/της στοιχεία καθώς και περαιτέρω στοιχεία όπως ΑΦΜ, Τρόπος απόκτησης αριθμού μητρώου ΑΜΑ ΙΚΑ. Πρέπει ο/η φοιτητής/τρια να επισκεφτεί το πλησιέστερο κατάστημα ΕΦΚΑ (Πρώην ΙΚΑ) είτε της μονίμου κατοικίας του είτε της πόλης όπου εδρεύει το ίδρυμα που φοιτά και με την αστυνομική του/της ταυτότητα να υποβάλλει αίτηση ώστε να του δοθεί η ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ ΕΦΚΑ. Όσοι φοιτητές/τριες διαθέτουν κωδικούς taxisnet, μπορούν να μπουν στην ιστοσελίδα https://www.efka.gov.gr/el και να πάρουν αμέσως τη ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΕΦΚΑ. Αντίγραφο της συγκεκριμένης βεβαίωσης θα πρέπει να υποβάλλεται στο Γραφείο Πρακτικής Άσκησης μετά την επιλογή του/της φοιτητή/τριας και τη συμπλήρωση των απαραίτητων δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έναρξη της Π.Α.
Β) απαραιτήτως ο/η φοιτητής/ρια θα πρέπει να στείλει ηλεκτρονικά στο γραφείο Π.Α. αντίγραφο τραπεζικού λογαριασμού οποιασδήποτε τράπεζας, αρκεί ο/η φοιτητής/τρια να είναι δικαιούχος ή συνδικαιούχος του τραπεζικού λογαριασμού. Συνεπώς, απαραίτητο έγγραφο είναι η πρώτη σελίδα του τραπεζικού βιβλιαρίου. Εναλλακτικά , οι φοιτητές/τριες μπορούν να προσκομίσουν στο Γραφείο ΠΑ μία Βεβαίωση Τήρησης Τραπεζικού Λογαριασμού.
Βήμα 3ο :
Μετά την ολοκλήρωση της χρονικής προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων ηλεκτρονικά, η αρμόδια 3μελής επιτροπή κάθε τμήματος συνεδριάζει, αποφασίζει βάση των κριτηρίων αξιολόγησης που έχει θεσπίσει κάθε τμήμα και ανακοινώνει τους προσωρινούς πίνακες με τα ονόματα των φοιτητών/τριών που έχουν επιλεγεί για Π.Α. αλλά και των αναπληρωματικών. Μετά από την περίοδο ενστάσεων (η διάρκεια της έχει οριστεί από το κάθε τμήμα) ανακοινώνει τα τελικά αποτελέσματα τα οποία εγκρίνονται από την Συνέλευση του Τμήματος και κατόπιν πρωτοκολλούνται από την Γραμματεία του Τμήματος.
Βήμα 4ο :
Ο/η φοιτητής/τρια αναζητά και βρίσκει τον φορέα (Δημόσιο η Ιδιωτικό) όπου θα εκπονήσει Πρακτική Άσκηση. Στην αναζήτηση αυτή μπορεί να υποστηριχθεί από το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης. Επίσης πληροφοριακά μπορεί να ενημερωθεί σχετικά με θέσεις Πρακτικής Άσκησης στο site του «Άτλας»: https://atlas.grnet.gr/ .
Ο/Η φοιτητής/τρια ενθαρρύνεται να έρθει σε προσωπική επαφή και επικοινωνία με τους φορείς, να διαπραγματευτεί του όρους εργασίας, την περίοδο που θα πραγματοποιήσει την πρακτική του και να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους.
Ο/Η φοιτητής/τρια έχει υποχρέωση να ενημερώσει το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης για την περίοδο υλοποίησης της πρακτικής άσκησης 2 μήνες πριν την έναρξή της, ώστε το γραφείο Π.Α. σε συνεργασία με τον ΕΛΚΕ του ΠΔΜ να ξεκινήσει τη διοικητική διαδικασία που απαιτείται για την έναρξη υλοποίησης Π.Α. του/της εκάστοτε φοιτητή/τριας. Επιπλέον, για περαιτέρω διευκρινήσεις ο/η φοιτητής/τρια μπορεί να απευθύνεται στο Γραφείο Πρακτικής Άσκησης κάθε έδρας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Βήμα 5ο :
Α) Ο/Η φοιτητής/τρια θα πρέπει να εγγραφεί στο πληροφοριακό σύστημα του Άτλας: https://submit-atlas.grnet.gr/ με το ιδρυματικό του e-mail και κωδικό.
Β) Ο φορέας που επέλεξε ο/η φοιτητής/τρια οφείλει να δημιουργήσει λογαριασμό στο πληροφοριακό σύστημα «Άτλας» ως «Φορέας Υποδοχής (από Ελλάδα)» στην περίπτωση που η πρακτική άσκηση θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα και να δημοσιοποιήσει την κενή θέση (ή τις κενές θέσεις) Πρακτικής Άσκησης που προσφέρει κατά την τρέχουσα περίοδο.
Μετά το πέρας της διαδικασίας αυτής, σημειώνει τον εξαψήφιο κωδικό της θέσης ο οποίος εμφανίζεται στην οθόνη, προκειμένου να τον γνωστοποιήσει στον/στην υποψήφιο/α ασκούμενο/η φοιτητή/τρια. Για περισσότερες πληροφορίες μπορεί να επισκέπτεται τον σύνδεσμο https://submit-atlas.grnet.gr/ και να επικοινωνεί με το γραφείο αρωγής χρηστών του συστήματος (τηλ. 215 215 67 80).
Γ) Ο/Η φοιτητής/τρια θα πρέπει να ενημερωθεί από τον φορέα για τον εξαψήφιο κωδικό της θέσης που αυτός έχει δηλώσει στο σύστημα Άτλας και άμεσα να ενημερώσει το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης.
Βήμα 6ο :
Το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης είναι σε θέση να δεσμεύσει την θέση και να αντιστοιχήσει τον/την κάθε φοιτητή/τρια στο φορέα στον οποίο έχει δηλώσει 10 μέρες πριν την έναρξη της Πρακτικής Άσκησης.
Β. Κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης
Ο/Η φοιτητής/τρια οφείλει τις πρώτες μέρες παρουσίας του/της στον φορέα να επικοινωνήσει με το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης και τον/την επιστημονικά υπεύθυνο/η επόπτη/τρια καθηγητή/τριά του και να ενημερώσει για την έναρξη της πρακτικής του/της. Ο/Η φοιτητής/τρια θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά με την συμπλήρωση των απαραίτητων εντύπων που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα https://internship.uowm.gr/entypa/, όπως:
Γ. Μετά την ολοκλήρωση της Πρακτικής Άσκησης
Ο/Η φοιτητής/τρια μετά την ολοκλήρωση της πρακτικής άσκησης υποχρεούται να στείλει τα παραπάνω έντυπα στο Γραφείο Πρακτικής Άσκησης της πόλης στην οποία φοιτά μέσω e-mail. Για κάθε έδρα του ΠΔΜ, υπάρχει διαφορετικός συνεργάτης στο γραφείο Πρακτικής Άσκησης. Αναζητήστε στην «Επικοινωνία» το Γραφείο ΠΑ που εξυπηρετεί το Τμήμα στο οποία φοιτάτε.