Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Προγράμματος «Ανθρώπινου Δυναμικού και Κοινωνικής Συνοχής (ΠΑΔΚΣ), 2021-2027»
Συνοπτική περιγραφή Φυσικού Αντικειμένου Πράξης
Το φυσικό αντικείμενο της πράξης αφορά:
α) στην υλοποίηση δράσεων που στοχεύουν στην αποτελεσματική και ποιοτική πρακτική άσκηση των φοιτητών/τριών του Ιδρύματος καθώς και
β) σε κεντρικές υποστηρικτικές δράσεις.
Το πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης (Π. Α.) του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, αποσκοπεί στην επαρκή προετοιμασία των φοιτητών/τριών προκειμένου να εφαρμόσουν αποτελεσματικά τις γνώσεις που αποκτούν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους και να εργαστούν σε αντικείμενο εργασίας με άμεση ή έμμεση συνάφεια με τις σπουδές τους. Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της Π.Α. αφορούν στην ενδυνάμωση των δραστηριοτήτων των φοιτητών επιδιώκοντας την καλύτερη αξιοποίηση σε επαγγελματικό επίπεδο των γνώσεων και δεξιοτήτων που απέκτησαν κατά την διάρκεια των σπουδών τους και την ευκολότερη και επωφελέστερη ένταξή τους στην αγορά εργασίας.
Η Πρακτική Άσκηση αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς αφορά στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας και στην επαφή των φοιτητών/τριών με την αγορά εργασίας. Συμβάλλει στην καλύτερη αξιοποίηση σε επαγγελματικό επίπεδο των γνώσεων και των δεξιοτήτων που απέκτησαν οι φοιτητές/τριες κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, στην ευκολότερη και επωφελέστερη ένταξή τους στην αγορά εργασίας καθώς και στη δημιουργία αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των παραγωγικών φορέων της χώρας. Η απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας μέσω της Π. Α. μπορεί να βοηθήσει στον σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό του/της φοιτητή/τριας, ο/η οποίος/α σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει ορίσει τους επαγγελματικούς του/της στόχους ή ακόμα δεν έχει αναζητήσει εναλλακτικές επαγγελματικές ευκαιρίες.
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας με τη λειτουργία του Προγράμματος Π. Α. επιδιώκει να:
Η υλοποίηση της Πράξης γίνεται ως εξής:
Υποέργο 01: «Χρηματοδοτήσεις για την Πρακτική Άσκηση των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας» της Πράξης «Πρακτική Άσκηση Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας 2023-2024» με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 6004516.
ΠΕ 1.1 : Πρακτική Άσκηση Φοιτητών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Α.Ε.Ι.) ακαδ. έτους 2023-2024
Στόχοι/ Επιδιωκόμενα αποτελέσματα:
Υποέργο 02: «Κεντρικές Δράσεις για την Πρακτική Άσκηση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας» της Πράξης «Πρακτική Άσκηση Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας 2022-2023» με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5183959.
Π 2: Υποστήριξη λειτουργίας Γραφείου Πρακτικής Άσκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ακαδ. έτους 2023-2024
Στόχοι/ Επιδιωκόμενα αποτελέσματα:
Επί μέρους Ενέργειες/Εργασίες
Παραδοτέα πράξης:
Λειτουργικότητα πράξης και αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της
Το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης είναι υπεύθυνο για την προετοιμασία συντονισμό, υλοποίηση και παρακολούθηση της Πράξης. Η σωστή υλοποίηση της Πράξης απαιτεί τη συστηματική παρακολούθησή της, μέσω μηχανισμών επίβλεψης ως προς την προσφερόμενη ποιότητα για τους/τις ίδιους/ες τους/τις φοιτητές/τριες και κατ’ επέκταση για το Πανεπιστήμιο. Η προτεινόμενη μέθοδος παρακολούθησης και εποπτείας του προγράμματος της πράξης είναι η ακόλουθη:
Α. Επιδίωξη της πράξης είναι οι φοιτητές/τριες να κατανοήσουν το γεγονός ότι εκπροσωπούν στους εργασιακούς χώρους, το Πανεπιστήμιο. Η επιτυχής παρουσία τους στους εργασιακούς χώρους ωφελεί τους/τις ίδιους/ες, αλλά ταυτόχρονα ωφελεί και την ίδια την Πράξη καθώς αυτό αποτελεί όρο για τη συνέχιση της συνεργασίας με τον φορέα ή την επιχείρηση που προσφέρει τη θέση εργασίας. Παράλληλα, προϋπόθεση για την ομαλή ένταξή τους στο περιβάλλον που θα εργασθούν είναι η κατά το δυνατόν πληρέστερη ενημέρωση για τον φορέα ή την επιχείρηση που θα ενταχθούν, τη θέση που θα καλύψουν και τα καθήκοντα που θα έχουν.
Β. Οι φοιτητές/τριες σε συνεργασία με το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, τις συνεργασίες αλλά και τη δικτύωση του, τοποθετούνται στον φορέα υποδοχής (δημόσιο ή ιδιωτικό) που θα ασκηθούν. Έπειτα το γραφείο σε συνεργασία με το φορέα εκτελεί τις επιπλέον τεχνικές και διοικητικές διαδικασίες που απαιτούνται από την ημερομηνία εισόδου (Απογραφικό Δελτίο Εισόδου) του φοιτητή στον φορέα υποδοχής έως και την ημερομηνία εξόδου (Απογραφικό Δελτίο Εξόδου). Καθ’ όλη την περίοδο της πρακτικής άσκησης υπάρχει σταδιακή επικοινωνία μεταξύ Γραφείου Ιδρύματος, φορέα υποδοχής και φοιτητή/τρια για την ομαλή λειτουργία αλλά και επίτευξη των στόχων του προγράμματος. Επιπρόσθετα παράλληλα ολοκληρώνονται και τα αντίστοιχα παραδοτέα της πράξης, τα οποία συνάδουν με το πλαίσιο σπουδών των εκάστοτε πανεπιστημιακών τμημάτων, των γνώσεων των φοιτητών/τριών, της εξειδίκευσης τους, ως το αρχικό εφόδιο προς την είσοδο τους στην αγορά εργασίας. Εκπαιδευτικά εργαλεία που τους βοηθάνε είναι το Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης, από τη συμπλήρωση του οποίου συγκεντρώνονται στοιχεία για την αξιολόγηση του/της φοιτητή/τριας για τον βαθμό ικανοποίησης από τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα και για το θεσμό συνολικά. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιείται υλικό που προκύπτει από τα ερωτηματολόγια, εκθέσεις αξιολόγησης (αξιολόγηση φοιτητή και φορέα υποδοχής) και την τελική έκθεση του επιστημονικά υπευθύνου της ΠΑ. Επιπλέον, πραγματοποιούνται επαφές με του φορείς υποδοχής από τους επόπτες καθηγητές και το Γραφείο ΠΑ ώστε να διερευνηθεί ο βαθμός ικανοποίησης, τα πιθανά προβλήματα και προτάσεις.
Περιγραφή Προτεινόμενων ενδεικτικών δραστηριοτήτων επικοινωνίας για την ενημέρωση του κοινού και των συμμετεχόντων σχετικά με το σκοπό της πράξης και τη χρηματοδότηση της από το ΕΣΠΑ.
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ακολουθεί όλες τις δεσμεύσεις του εθνικού και του κοινοτικού πλαισίου περί δημοσιότητας και ενημέρωσης των δυνητικών ωφελουμένων και της κοινής γνώμης καθώς και ως προς τη διαδικασία που αφορά στη δημοσιοποίηση και στη διάχυση των αποτελεσμάτων από την υλοποίηση της συγχρηματοδοτούμενης Πράξης (Καν. (ΕΕ) αριθ. 1303/2013 και Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 821/2014).
Προάσπιση και προαγωγή της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών:
Η ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση και η μη διάκριση αποτελεί κεντρικό στόχο της πολιτικής του ιδρύματός μας τόσο σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης όσο και στο επίπεδο της διοίκησης και της λειτουργίας των τμημάτων. Κατά την διαδικασία υλοποίησης και λειτουργίας του προγράμματος και ιδιαίτερα κατά την επιλογή των ασκούμενων φοιτητών/τριών εφαρμόζεται κανονιστικό πλαίσιο που δεν αντίκειται στην αρχή της ισότητας των φύλων αλλά προάγει την καταπολέμηση των στερεοτύπων ως προς τα φύλα καθώς όλοι οι φοιτητές/τριες, αντιμετωπίζονται ισότιμα σε όλες τις δράσεις του προγράμματος.
Αποτροπή κάθε διάκρισης λόγω φύλου, εθνικής/εθνοτικής καταγωγής, θρησκείας, πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας, γενετησίου προσανατολισμού:
Τηρούνται όλες οι διαδικασίες που διασφαλίζουν τις αρχές της ισότητας των ευκαιριών και της μη διάκρισης εξαιτίας της εθνικής/εθνοτικής καταγωγής, θρησκείας, ιδεολογικών πεποιθήσεων, ύπαρξης αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού. Η διαφάνεια και η ίση μεταχείριση των αιτουμένων συμμετοχής στο Πρόγραμμα της Π.Α. απαιτεί την ύπαρξη κριτηρίων αξιολόγησης για την επιλογή των ωφελουμένων σε κάθε Τμήμα που συμμετέχει στο Πρόγραμμα ΠΑ τα οποία έχουν την έγκριση της Συνέλευσης. Τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για την επιλογή των φοιτητών/τριών που πρόκειται να κάνουν Π.Α. μέσω ΕΣΠΑ, εγκρίνονται και επικυρώνονται από τη Συνέλευση του εκάστοτε Τμήματος και ικανοποιούν τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και του Υπουργείου Οικονομικών, ως προς την υλοποίηση του Προγράμματος Π.Α.
Διασφάλιση της προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία:
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας εφαρμόζει όλα όσα ορίζει η εθνική και η κοινοτική νομοθεσία για την άρση του αποκλεισμού των ανισοτήτων και για την εξασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής των ΑμεΑ. Επί του προκειμένου θα πρέπει να τονίσουμε ότι:
Αναγκαιότητα πράξης
Το ζήτημα της σύνδεσης των Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι οικονομικό και κοινωνικό. Ο θεσμός της Πρακτικής Άσκησης διαδραματίζει ενεργό ρόλο σε ζητήματα οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής και απασχόλησης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και στόχος του είναι να συνεχίσει να αποτελεί κεντρική παράμετρο ως μέσο για την αντιμετώπιση της ανεργίας, στο πλαίσιο των πολιτικών για την απασχόληση. Μέσω της μέχρι σήμερα λειτουργίας του θεσμού της Π.Α. έγινε προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της σύνδεσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την Αγορά Εργασίας, ζήτημα το οποίο αποτελεί, ζητούμενο και απαίτηση και των δύο εμπλεκομένων πλευρών. Με τη διεύρυνση των ήδη υπαρχουσών συνεργασιών, αλλά και τη δημιουργία νέων μεταξύ του Ιδρύματος μας και της Αγοράς Εργασίας, η Πρακτική Άσκηση έχει ουσιαστική συμβολή στην ανάπτυξη και προώθηση της απασχόλησης των νέων επιστημόνων, στην ενίσχυση της ικανότητας προσαρμογής τους στις νέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Από τη μία πλευρά, οι επιχειρήσεις αναζητούν νέο καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό και από την άλλη, οι φοιτητές/τριες αναζητούν εργασιακές ευκαιρίες σχετικές με το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών τους, ώστε να μπορέσουν να εφαρμόσουν τις γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν στην πράξη. Η Π. Α. των τμημάτων του ΠΔΜ, εκτός από την επικοινωνία με Φορείς/Επιχειρήσεις του ευρύτερου ελληνικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, βοηθάει στην εδραίωση των δεσμών του Ιδρύματος με τις τοπικές κοινωνίες. Επίσης η Π. Α. δύναται να πραγματοποιηθεί και στο εξωτερικό ανοίγοντας έτσι δυνατότητες εκτός των ελληνικών συνόρων. Με τη λειτουργία του Γραφείου Πρακτικής Άσκησης, σε συνδυασμό με την προσπάθεια συνεχούς αναβάθμισης των υπηρεσιών του, αντιμετωπίζονται έγκαιρα και αποτελεσματικά ορισμένα επί μέρους ζητήματα, όπως:
Μέσα από την Πρακτική Άσκηση ενισχύονται, υποστηρίζονται και διευρύνονται τα ακόλουθα στοιχεία:
Η Π. Α. επιτελεί ουσιαστικό ρόλο στο να κατανοήσουν οι φοιτητές του Ιδρύματος τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και να προσδιορίσουν τα προσωπικά τους προσόντα, γνωρίζοντας τις εναλλακτικές επιλογές και εξετάζοντας τους τρόπους που θα οδηγηθούν σε αποτελεσματικότερες αποφάσεις για την εκπαίδευση και την καριέρα τους. Συνοπτικά μέσω της Π.Α. το ΠΔΜ επιδιώκει την: